چیدمان استاندارد آشپزخانه

فروشگاه شهریار

یکی از گزینه‌های مهم برای چیدمان استاندارد آشپزخانه توجه ویژه به مثلثی موسوم به مثلث طلایی است که اهمیت زیادی دارد. این مثلث در واقع بین یخچال فریزر، سینک آشپزخانه و اجاق گاز به دست می‌آید؛ به این صورت که در هر گوشه از مثلث طلایی یخچال، اجاق گاز و سینک قرار می‌گیرد. البته چیدمان در این بخش نیز استانداردهای خودش را دارد. به عنوان مثال بهترین محل قرارگیری یخچال فریزر نزدیک به ورودی آشپزخانه است و محل قرارگیری اجاق گاز باید در فضای آشپزی و نزدیک محل غذاخوری باشد. در نهایت با قرارگیری این دو وسیله در محل خود می‌توان مکان سینک را نیز در ضلع سوم این مثلث و در فضای کاربردی میان یخچال و اجاق گاز تعیین کرد. البته ناگفته نماند در آشپزخانه‌های امروزی به ویژه آشپزخانه های کوچک شاید رعایت اصل مثلث طلایی خیلی هم ساده و باب میل ما نباشد. اما باید توجه داشته باشیم که به عنوان مثال یخچال فریزر نباید در نزدیکی اجاق گاز یا محل قرارگیری سینک باشد؛ چرا که رطوبت و گرما روی یخچال تاثیر منفی خواهد داشت. 

فضاهای نگهدارنده

یکی دیگر از بخش‌هایی که اهمیت ویژه‌ای دارد فضاهای نگهدارنده در آشپزخانه است که محل قرارگیری مواد غذایی خشک و دیگر لوازم مورد نیاز است. این فضا بهتر است در کنار محل قرارگیری یخچال فریزر و نزدیک به ورودی آشپزخانه تعبیه شود؛ چرا که نه تنها تا لوازم ضروری مورد نیاز مانند مواد غذایی خشک، کیسه‌های نایلون، انواع دستمال و ظروف پرکاربرد مانند ظروف غذاخوری را در آنجا نگهداری کنید، بلکه همزمان می‌توانید از مواد غذایی داخل یخچال و مواد خشک نیز بهره ببرید. یکی از موضوعات مهم در سبک چیدمان استاندارد آشپزخانه این است که یخچال فریزر و مواد خشک نزدیک به اپن یا پیشخوان در نظر گرفته شوند که مواد غذایی یا هر وسیله‌ ضروری و پرمصرف دیگری را بلافاصله پس از خارج کردن از محل خود بتوانید روی اپن قرار دهید.

فروشگاه شهریار

فروشگاه شهریار

فضای کنار سینک و فضای کنار اجاق گاز

دو فضا در کل آشپزخانه اهمیت ویژه‌ای دارند. فضای کنار فضایی است که خانم‌ها بارها‌ و بارها سراغ آن می‌روند؛ چرا که در طول روز نیاز دارند از ظروف مختلف استفاده کنند. این فضا باید خلوت باشد و تا بتوان از آن برای چیدن ظروف، تمیزکاری یا حتی قراردادن ماشین ظرفشویی استفاده کرد. البته استفاده‌ بهینه از فضای آماده‌سازی یا تمیزکاری با اندازه‌ آشپزخانه‌ شما رابطه‌ مستقیم دارد؛ چرا که اگر آشپزخانه بزرگ باشد می‌توان ماشین ظرفشویی را در جای دیگری قرار داد یا از جزیره‌ها به عنوان فضای کافی برای کارهای آشپزخانه استفاده کرد. فضای دیگر فضای خالی اطراف اجاق گاز است. استفاده‌ بهینه از این فضا نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. این فضا به هیچ عنوان نباید شلوغ باشد تا بتوانید به سادگی لوازم و مواد غذایی پخت‌وپز را روی آن قرار دهید و بعد از آماده شدن غذا بتوانید آن را در ظروف مورد نظر سرو کنید. از آنجایی که این فضا کنار اجاق گاز قرار دارد پس بهتر است لوازم دست و پاگیر که با پاشیده شدن روغن نیاز به تمیزکاری دارند، روی آن نباشد. 

چیدمان لوازم برقی و غیربرقی آشپزخانه

برخی عادت دارند هر چه لوازم برقی و غیربرقی دارند داخل کابینت‌های آشپزخانه قرار دهند. در حالی که می‌توان از ایده های جذاب برای نحوه چیدمان وسایل در آشپزخانه بهره گرفت. شما می‌توانید قفسه‌هایی را در آشپزخانه تعبیه کنید و لوازم خود را به زیبایی در آنها بچینید تا با الهام‌گیری از سبک طراحی اکسپوژر بتوانید هر چیزی که دوست دارید در معرض دید قرار دهید. نکته‌ قابل توجه دیگر محل قرارگیری لوازم برقی یا غیربرقی سبک و سنگین است که باید بسته به میزان استفاده از آن‌ها حواستان باشد که این وسایل را کجا قرار می‌دهید. به عنوان مثال یک وسیله‌ پرمصرف یا سبک باید در محلی قرار گیرد که دسترسی آن ساده بود و نیازی نباشد برای برداشتن آن دائما خم و راست شوید. در بسیاری از موارد می‌توان از فضاهای اضافی در کابینت‌ها یا زیر پیشخوان و اپن برای اضافه کردن در یا قفسه استفاده کرد تا بتوان لوازم مورد نظر را در آنجا قرار داد.

فروشگاه شهریار